Skip to main content
NONA22: Syntetiske medier – hvor går grensen?

NONA22: Syntetiske medier – hvor går grensen?

  • Dato og tid:
    5. desember klokken 12-16.00
  • Hvor:
    Pressens hus, Skippergata 24, 0154 Oslo
  • Pris:
    Alle ansatte i NONAs medlemsbedrifter har gratis adgang til arrangementet. Ellers: 100 kroner
  • Åpent for:
    Alle
  • Arrangør:
    Nona, Norwegian Online News Association

Nå kan vi bruke kunstig intelligens for å lage tekst, bilder og video helt fra bunnen av. Der robotjournalistikken bruker struktur og instrukser fra mennesker, lever syntetiske medier sine egne liv basert på tidligere erfaringer. Ord kan bli til et realistisk fotografi, video eller 3D-modell.

Vi skal dykke dypere inn i hva syntetiske medier handler om, hvor langt utviklingen er kommet og hvordan vi kan forholde oss til det nye fenomenet. Kan en datamaskin lage journalistiske bilder? Kan vi stole på en tekst som ikke er formulert av mennesker? Anders Grimstad forteller hva som er greia med syntetiske medier og hvordan Schibsted jobber med dette i dag.

Deretter spør vi: Hvor går grensen? Hva er mulighetsrommet og fallgruvene for mediebransjen? Et ekte panel med blant andre VGs Gard Steiro forsøker å svare.

I tillegg kåres årets netthode og de beste prosjektene som flyttet nettjournalistikken i året som gikk. Juryen vil i år dele ut priser kategoriene Nasjonale medier og lokale/regionale medier.

Vi introduserer også en ny kategori: Årets innovasjon. Nominasjonsskjemaer kommer!

I tillegg stiller BAdesken for å harselere i kjent stil, og utvalgte mediehus vil presentere sine mest spennende prosjekter fra året som gikk.
Etterpå går vi som vil i samlet tropp til utestedet Brygg for post-NONA-pils og middag.
Alle ansatte i NONAs medlemsbedrifter har gratis adgang til arrangementet.
Medlemsbedrifter i 2022 er: Medier24, Teknisk Ukeblad Media, Nettavisen, Amedia Utvikling, NRK, Dagbladet, LO Media, Tun Media, ABC Startsiden, Verdens Gang, NTB, Scandinavia Online, Dagens Næringsliv og Sunnmørsposten.