Festivalsjef i Nordiske mediedager, Guri Heftye, sitter på scenen og smiler.
SAMLER FOLK IGJEN: I 2020 og 2021 ble Nordiske mediedager, som så mye annet, en digital festival. Nå samler festivalsjef Guri Heftye folk til debatt og mingling igjen. Utenom festivalsesongen. FOTO: Thomas Brun/NTB
Nordiske mediedager tar nytt konsept til Pressens hus:

– Noen ganger er det veldig lenge til mai

Når Nordiske mediedager tar steget ut av Bergen, er Pressens hus aller første stopp. På planen står den høyaktuelle debatten om tech-gigantene.

Av: Ingrid Bjørndal Farestvedt

Tirsdag 30. november arrangeres NMD Pop-Up for første gang, når Nordiske mediedager i samarbeid med Pressens hus inviterer til debatt om norske mediers publisering på tech-gigantenes plattformer.

Her finner du programmet og påmeldingslenke. 

NMD Pop-Up er et flunkende nytt samlingspunkt for mediefolket, og inviterer til faglig påfyll, inspirasjon og bransjeprat når tendensene i tiden er for hete til å lagres til Mediedagene i mai.

Vil løfte debatten om norske mediers forhold til Facebook

– Noen ganger er det veldig lenge til mai!

Det sier Guri Heftye, festivalsjef for Nordiske mediedager, om hvorfor de har lansert sitt nye konsept. 

– Som en årlig konferanse har vi kjent på at vi innimellom har lyst til å løfte aktuelle temaer der og da. Ut fra dette behovet kom NMD Pop-Up. Det ligger i NMDs DNA å være i forandring.

Heftye påpeker at det er mye å ta av – men at debatten om tech-gigantene er viktig og aktuell i tiden:

– Siden det amerikanske presidentvalget i 2016, har kritikken mot Facebook blitt stadig skarpere. Tidligere Facebook-topp Frances Haugen avslørte i høst hvordan tech-gigantenes algoritmer og interne rutiner kynisk utnytter brukerne eller i beste fall svikter. Og hvordan selskapet lar rasistiske ytringer, vold og hatprat slippe gjennom uten å vise noen vilje til å rydde opp.

Kulturminister Anette Trettebergstuen står og lener seg på et bord å scenen i Pressens hus.

KULTURMINISTEREN I PANELET: Anette Trettebergstuen gjestet Pressens hus i forbindelse med Norsk redaktørforenings høstmøte 4. november. Nå kommer hun tilbake for å diskutere hvor lenge norske medier med god samvittighet kan fortsette å være en del av Facebooks økosystemer. FOTO: Ingrid Bjørndal Farestvedt

– At de i tillegg stikker av med annonsekroner og unnlater å betale skatt, gjør det stadig mer problematisk å forholde seg til dem. Derfor vil vi snakke om hvor lenge norske medier med god samvittighet kan fortsette å være en del av Facebooks økosystemer?

– Vi ønsker å være et hus for hele landet

Guro Istad er daglig leder i Pressens hus. Hun er fornøyd når Nordiske mediedager nå tar turen østover – nærmere bestemt til det gule bygget i Skippergata:

– Vi er utrolig glade for at Nordiske mediedager vil legge sin første pop-up til Pressens hus. Vi ønsker å være et hus for hele landet, selv om vi ligger i Oslo. Å ha pop-up med NMD, som jo «hører hjemme» i Bergen, er et steg på veien dit, sier Istad.

– Hvorfor ønsker dere denne debatten velkommen til Pressens hus?

– Programmet for denne dagen er interessant og viktig, og passer veldig godt inn i det vi ønsker å være – nemlig et sted for menings- og kunnskapsutveksling, sier Istad.

Guri Heftye er full av lovord om Pressens hus:

– Det har blitt et fantastisk flott hus! Det er inviterende og jeg er sikker på at når det får kjørt seg inn, blir det et veldig bra møtested for både fag og hygge, sier festivalsjefen.

Nordiske mediedager er Nordens største årlige mediefaglige konferanse, og samler rundt 2000 pressefolk hvert år.

I 2022 går festivalen av stabelen fra 4.– 6. mai. Tradisjonen tro finner den sted i Grieghallen i Bergen, etter to år med heldigitale konferanser som følge av koronapandemien.

 Kan du allerede nå si noe om hva vi kan vente oss?

 Hi-hi. Vi har mange spennende navn på blokka og en svær rigg. Jeg kan si så mye som at det blir noe kjent og noe nytt, og vi jobber knallhardt for at gruppa skal kjenne at de virkelig har savnet oss.

Husk å melde deg på!

– Vi gleder oss enormt til å samle bransjen igjen!