Skip to main content
Konferanse: Lokal & digital

Konferanse: Lokal & digital

  • Dato og tid:
    Torsdag 2. november kl. 14.00 til fredag 3. nov kl. 13.00
  • Hvor:
    Pressens hus, Skippergata 24, Oslo
  • Pris:
    2.900 kroner
  • Åpent for:
    Lokalavisene og andre bransjefolk
  • Arrangør:
    LLA

Kommer du til Pressens hus i starten på november, får lokalavisa di inspirasjon til å gjøre enda flere og bedre grep på nett. På LLAs Lokal & digital-samling, får lokalavisene blant annet høre hvordan Polaris og Amedia jobber digitalt for å styrke lokalavisene – både overfor leserne og annonsørene. I tillegg får du mingle og prate lokalavis med gode bransjekolleger i et helt døgn.
Vi varmer opp allerede klokka 09.00 torsdag 2. november morgen, da med et redaksjonelt program som er laget i samarbeid med Norsk Redaktørforening. Klokka 14.00 torsdagen ønsker vi velkommen til LLAs Lokal & digital-konferanse, i år altså på Pressens hus i Oslo sentrum.
Vi kan love et døgn med et interessant og inspirerende faglig program – og hyggelig sosialt samvær. Lokal & digital er for alle på avishuset; både for de som jobber med journalistikk og for markedsmedarbeidere. En håndfull leverandører er også med oss.

Program:

Torsdagen:

14.00: Slik ser konsernene på avisframtida. Innledningsforedrag med konsernsjef Per Aksel Koch i Polaris og Anders Opdahl i Amedia.

15.15: Dette bør lokalavisene gjøre i dag og i morgen! Tidligere VG-sjef Torry Pedersen, som for tida følger en rekke LLA-aviser tett, deler sine beste råd.

Torsdag kveld:

18.00: Henrik Brattli Vold fra IJ innleder til en prat om kunstig intelligens (KI) og lokalavisenes fremtid. Diskusjonen ledes av redaktørene Guri Jortveit i Arbeidets Rett og Svend Arne Vee i Firdaposten.

Deretter blir det avisquiz og middag. Vi håper og tror at alle vil være med oss hele ettermiddagen og kvelden. Dette blir høstens store og inspirerende mingling for lokalavisene på Pressens hus!

Fredagen:

09.00: Felles lokalavis-cases for redaksjon og marked. Blant annet Dølen, Fjuken og Hallingdølen om krisedekning av flomkatastrofen. Fjell-Ljom om overgangen fra papir til nett, og Raumnes om hvordan de får tak i større annonseinntekter som partneravis.

10.15: Markedsspor: Salgsdirektør Christian Thu i Amedia Salg og Marked  deler sin innsikt i markedet og hvordan Amedias lokalaviser tenker og jobber nå. Det vil også bli en runde med «åpen mikrofon» der lokalavisene kan dele erfaringer og muligheter i annonsemarkedet.

10.15: Redaksjonsspor: Sjefredaktør Tina Mari Flem i NTB om kunstig intelligens. Deretter Amedia om bruk av analyse i den praktiske hverdagen, blant annet om gode titler og bildebruk.

12.30: Felles take-away lunsj og avslutningsforedrag med Grethe Gynnild-Johnsen om LLAs nye storsatsing «samarbeidende journalistikk».

Vi avrunder i 13.00-tiden, senest 13.30. 

Vi samkjører konferansen med høstmøtet til redaktørforeningen, som starter onsdag 1. november.

På høstmøtets program står blant andre kulturminister Lubna Jaffery – som skal snakke om hva hun vil med mediepolitikken. Det legges frem en ny redaktørundersøkelse, leder for Schibsteds IN/Lab, Agnes Stenbom deler erfaringer fra sine forsøk med å nå flere unge med redaktørstyrt innhold, og Hallingdølen og Avisa Hordaland deler fra sine prosjekter «Trippeldrapet på Geilo» og «Full tank».

Høstmøtets torsdagsprogram er inkludert i prisen for Lokal & digital-konferansen.

Hjertelig velkommen til Pressens hus og Lokal & digital. Vi håper avisa melder på sine deltakere så snart som mulig.