Future Week Oslo: De unge – hvordan når vi dem?
-
Dato og tid:7. juni kl. 13:00-14:30
-
Hvor:Pressens hus, Ytring
-
Pris:0
-
Åpent for:Alle
-
Arrangør:Media City Bergen / NCE Media
Hvordan når vi egentlig de unge voksne med journalistikken vår? Dette er fortsatt et av bransjens store og uløste problemer.
- DN: innsikt + teknologi + innhold = ung-suksess
- TV 2: Reality Check – Slik kartla TV 2 unge forbilder
Havner realitykjendiser oftere på kant med loven enn andre? Etter å ha dekket en rekke enkeltsaker der profilerte realitydeltakere sto tiltalt i alvorlige staffesaker, begynte TV 2s krimjournalister å kartlegge straffehistorikken til deltakerne i populære realityprogrammer med unge seere. Hvordan vektlegges straffehistorikk i castingprosessen? Og hvordan følges unge mennesker som over natten blir rikskjendiser opp? Disse spørsmålene ble starten på en omfattende kartlegging av et miljø som aldri før har blitt undersøkt systematisk i offentligheten. I denne sesjonen forteller journalistene bak prosjektet hvordan de jobbet for og med en ung målgruppe.
- NRK: De unge nyhetsunnvikerne – slik når vi dem
18 prosent av unge mellom 16 – 24 år defineres som nyhetsunnvikere ifølge Mediebarometeret sin nyeste undersøkelse. Hvorfor er det slik at de enten bevisst eller ikke bevisst leser nyheter, og hva kan vi gjøre for å treffe denne målgruppen bedre? Det skal redaksjonsleder og programleder Bahare Viken fra NRK Nyheter Ung svare på. Hennes redaksjon jobber til daglig med å treffe denne målgruppen på tvers av plattformer som Snapchat, nrk.no og podkast.