Skip to main content
Forstå leserne dine bedre

Forstå leserne dine bedre

  • Dato og tid:
    26. oktober 2023
  • Hvor:
    Pressens hus, Skippergata 24, Oslo
  • Pris:
    Medlem av norsk presseorganisasjon: Kr 4 900. Andre deltakere: Kr 6 900
  • Åpent for:
    Alle
  • Arrangør:
    Institutt for journalistikk

Hvorfor ta dette kurset?

De største organisasjonene har egne avdelinger for innsikt og analyse. De analyserer tall, definerer mål for redaksjonene og jobber systematisk med dataene, men mindre redaksjoner mangler ofte ressursene til å gjøre det samme.

Innsikt rundt trafikkdata og lesing er viktig, men et innsiktsintervju med leseren kan også være et godt verktøy for å finne ut av hva man skal gjøre mer av, og hva man skal gjøre mindre av. Og hvordan treffe lesene og skape lojalitet og betalingsvilje. De store medieanalysebyråene kan gjøre jobben, men det er dyrt og kan være lite treffsikkert. Du og dine kolleger lever av å stille spørsmål og bearbeide informasjon, så hvorfor ikke bruke innsiktsintervjuet til å komme enda tettere på ditt publikum?

Kurset vil svare på hvordan en liten redaksjon kan jobbe effektivt og matnyttig med innsiktsintervjuer.

Dette lærer du:

 – Hvordan stille spørsmålene som gir svarene en er ute etter?
– Hvordan coache medarbeidere til å gjennomføre disse samtalene selv?
– Hvordan behandler man intervjuet i ettertid?

Praktisk informasjon

Deltagerne må selv ha med PC eller Mac.

Frilansere og arbeidsledige som er medlem av Norsk Journalistlag har egne støtteordninger for deltakelse på IJ sine kurs. Les mer her >>

Har du spørsmål, ta kontakt på kurs@ij.no.

Kursleder

Henrik Brattli Vold

Kursholder og fagmedarbeidere hos IJ
Bio:
Henrik Brattli Vold er fagmedarbeider på IJ, og har tidligere jobbet som innholdsutvikler og prosjektleder i NRK Sport. Han har deltatt i mange strategiprosesser i NRK, og har gjort mange innsiktsintervjuer. Han vil gi deg konkrete verktøy du og din publikasjon kan bruke for å få til gode endringer og bli mer treffsikker i hvordan redaksjonen jobber og bruker tilbakemeldinger fra leserne i digitaliseringsarbeidet.