Skip to main content
EU, AI og mediene: Hva betyr EUs nye regler for oss?

EU, AI og mediene: Hva betyr EUs nye regler for oss?

  • Dato og tid:
    28. februar 2024 kl. 08.30
  • Hvor:
    Pressens hus, Skippergata 24, Oslo
  • Pris:
    Gratis
  • Åpent for:
  • Arrangør:
    MBL

Det er politisk enighet i EU om AI Act, EUs rammeverk for utvikling og bruk av kunstig intelligens.

En rekke andre regelverk som berører AI og medier er også vedtatt nylig og de siste årene: European Media Freedom Act er nylig i mål politisk, Digital Markets Act og Digital Services Act er i ferd med å tre i kraft i EU, og for tiden er det høring av den norske gjennomføringen av Digitalmarkedsdirektivet. På ulike måter berører disse regelverkene mediene, medienes bruk av kunstig intelligens og forholdet til tech-gigantene, og de vil også bli gjeldende i Norge. MBL inviterer til frokostmøte for å hjelpe den norske bransjen forstå dette bedre.
Hva er de viktigste driverne for EU-reguleringen? Hvilke nye regler kommer nå fra EU? Hva betyr de for medienes bruk av AI? Hva betyr det for techgigantenes dominans og bruk av andres innhold? Og: Kommer det enda mer?
Petra Wikström fra Schibsted kommer til Pressens Hus for å hjelpe oss gi svar på disse spørsmålene. Petra er Public Policy direktør i Schibsted og har fulgt prosessene i Brussel tett.
Dørene åpner med frokostservering fra klokken 08:00 – og programmet starter fra scenen 08:30.