
Nå de unge med god journalistikk – uten TikTok-dansing
-
Dato og tid:20. mars, kl 9.30 – 16.00
-
Hvor:Pressens hus, Skippergata 24, Oslo
-
Pris:Medlem av norsk presseorganisasjon: Kr 4 950 Andre deltakere: Kr 6 950
-
Åpent for:Alle
-
Arrangør:Institutt for journalistikk
Kursleder: Agnes Bridge Walton, IJ og Peder Haugfos
De redaktørstyrte mediene sliter med å nå unge målgrupper og svært mange unge får med seg nyhetene fra Snapchat, TikTok eller Instagram, i stedet for de tradisjonelle kanalene. Men er det noen som faktisk har lykkes med å nå de unge? Hvilke metoder og plattformer har de brukt, og hvordan kan du som journalist eller redaktør jobbe smartere for å sikre fremtidens lesere, seere og lyttere?
Dette kurset gir deg et dypdykk i kultur, språk og visuelle uttrykk blant unge – rett og slett kunnskapen du trenger for å føle deg trygg på å skape innhold som treffer. I tillegg presenterer vi en rekke case og eksempler og tilrettelegger for diskusjoner og oppgaver som alle handler om hvordan redaktørstyrte medier kan nå et ungt publikum – uten å falle i klisjéfeller eller miste sitt journalistiske særpreg.
Dette lærer du:
- Du får en grundig innføring i hva unge leser, ser og lytter på og hvorfor.
- Du lærer om visuelle uttrykk, interesser, subkulturer og språk som preger måten unge kommuniserer på og ser verden.
- Du gjør et dypdykk i ulike case som viser hvordan redaktørstyrte medier i Norge og Europa har klart å fange opp et ungt publikum.
- Du får konkrete verktøy som hjelper deg å bruke sosiale medier og en rekke utradisjonelle plattformer på en måte som både beskytter integriteten til innholdet, og sprer det til nye grupper.