Skip to main content
Nå de unge med god journalistikk – uten TikTok-dansing

Nå de unge med god journalistikk – uten TikTok-dansing

  • Dato og tid:
    20. mars, kl 9.30 – 16.00
  • Hvor:
    Pressens hus, Skippergata 24, Oslo
  • Pris:
    Medlem av norsk presseorganisasjon: Kr 4 950 Andre deltakere: Kr 6 950
  • Åpent for:
    Alle
  • Arrangør:
    Institutt for journalistikk

Kursleder: Agnes Bridge Walton, IJ og Peder Haugfos

De redaktørstyrte mediene sliter med å nå unge målgrupper og svært mange unge får med seg nyhetene fra Snapchat, TikTok eller Instagram, i stedet for de tradisjonelle kanalene. Men er det noen som faktisk har lykkes med å nå de unge? Hvilke metoder og plattformer har de brukt, og hvordan kan du som journalist eller redaktør jobbe smartere for å sikre fremtidens lesere, seere og lyttere?

Dette kurset gir deg et dypdykk i kultur, språk og visuelle uttrykk blant unge – rett og slett kunnskapen du trenger for å føle deg trygg på å skape innhold som treffer. I tillegg presenterer vi en rekke case og eksempler og tilrettelegger for diskusjoner og oppgaver som alle handler om hvordan redaktørstyrte medier kan nå et ungt publikum – uten å falle i klisjéfeller eller miste sitt journalistiske særpreg.

Dette lærer du:

  • Du får en grundig innføring i hva unge leser, ser og lytter på og hvorfor.
  • Du lærer om visuelle uttrykk, interesser, subkulturer og språk som preger måten unge kommuniserer på og ser verden.
  • Du gjør et dypdykk i ulike case som viser hvordan redaktørstyrte medier i Norge og Europa har klart å fange opp et ungt publikum.
  • Du får konkrete verktøy som hjelper deg å bruke sosiale medier og en rekke utradisjonelle plattformer på en måte som både beskytter integriteten til innholdet, og sprer det til nye grupper.